تنها یک روز پس از رسانه ای شدن خبر عقب نشینی مفتضحانه تیپ گولانی به عنوان خبره ترین نظامیان رژیم صهیونیستی از باریکه غزه، روز گذشته برخی رسانه های اسرائیلی از نزدیک بودن خروج اشغالگران از این منطقه خبر دادند.

چرا ارتش اشغالگر به فکر عقب‌نشینی از غزه افتاد؟ / بررسی پشت پرده تحرکات رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با حسن هانی‌زاده

تنها یک روز پس از رسانه ای شدن خبر عقب نشینی مفتضحانه تیپ گولانی به عنوان خبره ترین نظامیان رژیم صهیونیستی از باریکه غزه، روز گذشته برخی رسانه های اسرائیلی از نزدیک بودن خروج اشغالگران از این منطقه خبر دادند. سازمان رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شد که بر اساس دستاوردهای عملیاتی! که ارتش اسرائیل محقق کرده، طی هفته‌های آینده خود را برای انتقال به مرحله سوم جنگ در غزه آماده می‌کند. مرحله سوم شامل پایان دادن به عملیات زمینی در نوار غزه و کاهش نیروها و آزادسازی نیروهای ذخیره و در عین حال استمرار عملیات هوایی و ایجاد منطقه بی‌طرف در مرز بین نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی است.

صهیونیست ها بارها مدعی بودند با عملیات‌ در غزه می‌تواند بخش بزرگی از اهداف خود را محقق ساخته و اسرای اسرائیلی را آزاد کند. حالا اما تصمیم به عقب‌راندن نیروهای خود از این منطقه گرفته اند، موضوعی که موید ناکامی فزایده انها در پیشبرد اهدافشان به طریقه نبرد زمینی می باشد. ایهود اولمرت» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی اخیرا در یادداشتی که روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» آن را منتشر کرد، به همین مسئله پرداخته و گفت نتانیاهو خودش هم می‌داند که نمی‌توان حماس را ریشه‌کن کرد.

بمباران هوایی تنها گزینه صهیونیست ها

اما پشت پرده تحرکات اخیر اشغالگران رد اعلام عقب نشینی احتمالی از غزه چیست؟ در همین رابطه حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با قدس با اشاره به عدم وجود هیچ‌گونه چشم‌انداز نظامی برای صهیونیست‌ها در جنگ و عقب نشینی تیپ ویژه گولانی از غزه، گفت: تیپ گولانی نماد اصلی ارتش رژیم‌صهیونیستی در منطقه  محسوب می شود که در تاریخ 22 فوریه 1948 برای  کمک به اسرائیل در جنگ های مختلف تاسیس شده است. این تیپ دارای زبده‌ترین نیروهای نظامی هست، عقب نشینی این تیپ از بخش شمالی غزه نشانه شکست میدانی تل آویو از مقاومت فلسطین در طول هفتاد وپنج روز گذشته می باشد.

وی با بیان اینکه تحت تاثیر شکست در میدان اکنون تنها گزینه ای که صهیونیست ها در اختیار دارند بمباران های هوایی می باشد، افزود: این کار صهیونیست ها برای فلج کردن حرکت های  میدانی  حماس و جهاد اسلامی در غزه است و از طرف دیگر با انجام  پمپاژ آب در  تونل های وابسته به مقاومت فلسطین  به نوعی حماس و جهاد  را وادار به تسلیم کند، اما برآیند گزارش ها نشان می دهد این عملیات ماه ها بطول بینجامد این درحالی است که رهبران حماس و جهاد از آمادگی برای یک جنگ طولانی در برابر رژیم صهیونیستی سخن گفته اند.

تلاش برای فرار از جنگ فرسایشی

هانی زاده در رابطه با مذاکراتی که در مصر با هدف آتش بس در غزه در حال جریان است، گفت: در روزهای اخیر همزمان با ناکامی‌های متعدد ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد زمینی غزه، زمزمه‌های تحرک به سوی توافق تبادل اسرای جدید میان حماس و تل آویو به گوش رسیده است. این در حالی است که مقاومت تاکید کرده هرگز از اصول خود در موضوع تبادل اسرا کوتاه نخواهد آمد.اما در مقابل رژیم صهیونیستی به دنبال اجرای  سناریوی خلع سلاح حماس و جهاد اسلامی در فلسطین است و قصد دارد مدیریت غزه را در آینده به دست داشته باشد .

او در ادامه اظهار داشت: با توجه به قطعنامه ای که اخیرا در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد و کمک های انسان دوستانه به غزه ارسال خواهد شد اما به نظر می آید اسرائیل از طریق بمباران های هوایی و فشار بر حماس به دنبال یک پیروزی سریع در جنگ می باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان افزود: رژیم صهیونیستی در طول هفتاد و پنج  روز گذشته  بیش از دو هزار نفرکشته و هفت هزار زخمی به همراه انهدام هفتصد تانک و نفربر توسط مقاومت فلسطین داشته است. این نشان می دهد تل آویو وارد یک جنگ فرسایشی شده که به نفع مقامات اسرائیل نمی باشد، امروز شرایط به گونه ای است که طولانی شدن جنگ، اسرائیل را وارد چرخه فروپاشی در درون خواهد ساخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.